Frank Farrely

De geschiedenis

Het communiceren met humor en uitdaging van De Toekomstbus is afgeleid van de provocatieve therapie van Frank Farrely, een Amerikaanse psycholoog. Deze therapie is een systeem waarin de therapeut de advocaat van de duivel speelt, en iets doet of zegt om een reactie uit te lokken. Hij zet zijn cliënt op een dwaalspoor op het gebied van levensdoelen, zijn relaties, werk etc. Het doel: een verandering teweegbrengen.

 

 

Tenminste drie soorten gedrag worden door de combinatie van humor en uitdaging uitgelokt.

  1. Verbeteren van eigenwaarde, zowel mondeling als in gedrag.

  2. Zich assertief doen gelden zowel in taak, prestaties en relaties.

  3. Zichzelf realistisch verdedigen.

Communiceren met humor en uitdaging in het dagelijks leven

In de organisatie of in het dagelijks leven gaan we niet als een therapeut aan de slag. Wel hebben we vaak de wens vastzittende patronen bij onszelf of bij anderen te doorbreken.

  • Dat kan continue geklaag zijn; liever hoor je positieve geluiden of zou je jezelf wat positiever willen uiten.
  • Het kan continu onhebbelijke gedrag van anderen zijn zoals vaak te laat komen of lang buiten roken.
  • Het kan ook zijn dat je jezelf of anderen wilt motiveren iets te veranderen. Bij voorkeur met een langdurig effect.

Humor en uitdaging motiveert om problemen op te lossen (of de situatie te accepteren). Verrassende en verfrissende reacties zetten aan tot denken en leiden vaak tot een lach. De opmerking wordt nog lang herinnerd waardoor de mogelijkheid ontstaat om nieuwe oplossingen te vinden. Als jouw provocatie aan de basisvoorwaarden voldoet en een positieve intentie heeft, dan stimuleer je:

  1. oplossingsgericht denken,veranderingen
  2. acceptatie van situaties,
  3. zelfredzaamheid en
  4. verandering in een gewenste richting.

Ook jouw eigen houding en gedrag verandert. Je krijgt lef om je uit te spreken en je relativeert makkelijker waardoor jijzelf ook sneller tot oplossingen komt. 

De altijd geldende basis voorwaarde

compassieDe basis van het communiceren met humor en uitdaging (provoceren) is jouw positieve intentie. Zonder die intentie lijkt je opmerking op:

  • afzeiken
  • cynisme
  • ruzie zoeken

Naast de positieve intentie is het belangrijk om de opmerking als een duidelijke uitdaging te laten klinken. Dat doe je door te “spelen” met je stemgeluid en je non-verbale communicatie. Daardoor wordt het duidelijk dat je een positieve reactie wilt uitlokken. Hoe meer non-verbale communicatie en intonatie hoe effectiever een provocatie.

Een voorbeeld van spelen met intonatie kun je in het volgende filmpje zien. meer intonatie zorgt voor meer effect

Drie ‘ballen’ in de lucht

3 ballen Ook houd je 3 ‘ballen’ in de lucht. De belangrijkste is de compassie. Je hebt het goed voor met je gesprekspartner en je toont ‘warmte’. Een goed (empathisch) contact is daarvoor onontbeerlijk.

Daarbij komt de humor en de uitdaging. De humor kan enerzijds een lach zijn of anderzijds een toneelspel over het beeld dat jij voor je ziet. De uitdaging zit hem in de verschillende interventies dieezel aan staart trekken vrijwel allemaal 1 grote gemene deler hebben. Je trekt de ezel aan zijn staart om vooruit te lopen… (Meer hierover bij de denktrant.)

Houd deze drie ballen in de lucht en de factoren zullen elkaar versterken en tot het gewenste resultaat leiden.

Enkele korte filmpjes om een beeld te krijgen.

Hieronder kun je enkele korte filmpjes kijken die een onderwerp laten zien welke belangrijk is om tot een (liefdevolle) provocatie te komen.  

1. De denktrant…

drama queenCommuniceren met humor en uitdaging betekent denken in kansen. In dit geval gaat het om de kans die het probleem geeft. Elk nadeel heeft zijn voordeel! Dat klopt, maar als je humor en uitdaging gebruikt leg je het voordeel in geuren en kleuren uit. Bij voorkeur zelfs behoorlijk gedramatiseerd.

Hoe dat eruit ziet zie je in het volgende filmpje. maak het positief

2. Weiger om te helpen…

Dit klinkt ongetwijfeld raar, maar deze techniek is zeer handig in die situaties waar jij met vele goede adviezen komt en de ander veelvuldig ‘ja, maar…’ blijft zeggen. Meestal met de meest fantastische argumenten. 

Kies er eens voor om geen oplossingen te geven. Dat doe je om de ‘ja, maar…’ te voorkomen en de ander zelf een oplossingen te laten vinden.

absurde girafWat je wel kunt doen is het geven van een absurde oplossing. Dat is iets wat de ander niet zal oppakken, maar wat wel aan het denken zet. De twee opties die meestal ontstaan zijn:

  1. of je vindt dat je moet stoppen met zeuren
  2. of je bedenkt zelf een passende oplossing

filmpje over absurde oplossingen 

3. Wees ongenuanceerd…

één van de stelregels die wij aanhangen is: “als ik net anders dan anders feedbackongenuanceerd bent, gaat de ander nuanceren”. Met andere woorden: als ik zeg dat alle mannen altijd doen alsof het einde van hun leven nadert als ze ziek zijn, dan zul je zien dat zowel mannen als vrouwen om me heen vinden dat dat niet waar is. Zakelijk werkt het niet anders. Als jij beweert dat er nooit, in welke toonsoort dan ook, gecommuniceerd wordt… dan zul je zien dat men ineens vindt dat er al stukken beter gecommuniceerd wordt.  

Met stereotyperen kun je makkelijk ongenuanceerd zijn. Woorden als iedereen – altijd – niemand – nooit doen het ook heel goed.

filmpje over stereotyperingen

Kom je binnenkort naar onze training? Denk eens na over een aantal kleine problemen of irritaties.

In de training gaan we met en op elkaar oefenen, waardoor het effect van een provocatie ook zelf wordt ervaren. 

Voorbereiding…

Denk in de komende periode eens na over kleine problemen en ergernissen. Deze kunnen zakelijk maar ook privé zijn.

Bijvoorbeeld: Ik vind het zo lastig om mezelf te motiveren naar de sportschool te gaan. Of… mijn zus belt mij nooit… of mijn man kijkt geen tv maar zapt…. Zakelijk zou je je misschien kunnen ergeren aan de grote hoeveelheid mail die rond wordt gestuurd of de slechte manier van communiceren.

Het gaat erom dat het kleine problemen zijn waarmee geoefend (en geblunderd) kan worden. Ze worden zeer waarschijnlijk in de training toch niet opgelost 🙂

Heb je nog vragen? Bel of mail ons gerust.

info@detoekomstbus.nl of 0630-484 354