Ons Blog

boos, boos, boos

Gepubliceerd: 3 februari 2020
Door: Erica Risiglione

Blog

Wat moet je met die onmogelijke mensen? Kun je ze ook met humor uitdagen en hun patronen doorbreken? We gaan het dit jaar proberen.

We hebben er allemaal mee te maken; mensen die een beetje raar zijn, mensen die heel raar zijn, mensen die rete irritant zijn, mensen die je leven zuur maken of mensen die jouw leven zelfs onmogelijk maken. Het liefst zou je ze compleet ontwijken, maar als dat dan echt niet kan dan wil je misschien wel wat tips om met ze om te gaan.

De Krenkeling

Laten we deze serie beginnen met boze mensen. Misschien ken je ze wel. Ze zijn een groot deel van de dag boos. De rij in de supermarkt is ook altijd te lang, waarom zijn er niet meer kassa’s. Die collega doet nooit wat ik hem vraag. De leidinggevende is een eikel en snapt nergens wat van. Het verzorgingshuis waar mijn moeder in zit is waardeloos, de eisen die gesteld worden zijn achterlijk…. en nu staat het stoplicht ook nog op rood!!!

We noemen hem of haar ook wel de krenkeling.

Achtergrond van de krenkeling: Deze persoon is boos maar voelt zich ook het slachtoffer van de situatie. Het is een strijdbaar slachtoffer, maar behalve er gepikeerd, chagrijnig, boos of zelfs woedend over te doen, gebeurt er niet veel. Er wordt niet in oplossingen gedacht. Erger nog, mocht je een oplossing geven dan is deze toch niet goed genoeg. Het is tenslotte ook veel makkelijker om kwaad te blijven.

Waarom zijn mensen chronisch boos?

Het zal je niet verbazen dat het een ‘wond’ is die meestal tijdens de kinderjaren is ontstaan en nog steeds pijn doet. En in die pijn heb je natuurlijk geen zin, dus logischerwijs ga je in de aanval. In dit geval door kwaad te worden. Al met al zou je kunnen stellen: hoe groter de wond, hoe kwader hij of zij zich maakt. Het is gewoon een verdedigingsmechanisme.

Lekker belangrijk!!!

Precies, daar heb jij dus helemaal geen boodschap aan. En hoezo zou jij het leidend voorwerp moeten zijn. Daar heb je helemaal gelijk in en misschien kun je er zelfs wel wat aan doen. Laten we eerst eens naar een ‘gewone’ manier kijken:

  1. Als eerste kun je natuurlijk op een vriendelijke (ja echt vriendelijk, niet gespeeld) manier aangeven dat het boze gedrag niets oplevert. Vaak is er ergens in de relatie wel een moment dat iedereen ontspannen is en deze feedback gegeven kan worden.
  2. Je kunt er ook voor kiezen om deze krenkeling te vermijden. Ga weg, ontwijk of ontvriend hem.

Maar soms heb je het ermee te doen omdat het een collega, familielid of zelfs leidinggevende is. Dan zou je ook het volgende kunnen overwegen.

De overdreven strijdmakker

Als overdreven strijdmakker ben je het totaal eens met de krenkeling. Je gaat samen met hem op de barricade maar je dwingt hem wel om voorop te lopen. Je zou hem ervan kunnen overtuigen dat het nu toch wel echt tijd is voor actie! Het roepen of discussiëren is nu wel genoeg geweest. Dus:

  • Tijd om ‘vriendjes’ in te schakelen die zijn boosdoeners ‘mores’ kunnen leren.
  • Klachten moeten toch echt in veelvoud naar alle directie leden worden gestuurd;
  • Het is zelfs tijd voor geweld om de juiste informatie los krijgen of om een verandering teweeg te brengen want wat er nu gebeurt KAN ECHT NIET!

Voorbeeld: Tijdens trainingen heb ik als voorbeeld vaak de klacht dat mijn man maar voor de helft de tafel dekt. Ik gedraag mij dan als krenkeling en heb ongetwijfeld een heeeel zwaar leven… Een mooie lachspiegel voor mij kan zijn dat je nog bozer doet dan ik. Dat je me vertelt dat het tijd wordt om van zo’n partner te scheiden. Jij kent nog wel een goede mediator die de boel in mijn voordeel kan regelen. Dat heb ik (en hij dus ook) tenslotte wel verdient!

Jouw doel; houd de krenkeling een (lach)spiegel voor en zorg dat hij zich realiseert dat hij niet alle schuld op de ander kan schuiven en dat het toch ook niet zo erg is.

Heel belangrijk is jouw intentie. Doe het positief, doe het met een lach, zorg ervoor dat de krenkeling voelt dat je hem niet zwart wil maken en zorg er ook voor dat hij voelt dat je alle suggesties niet meent.



Humor en Uitdaging in een notendop

Gepubliceerd: 4 december 2019
Door: Erica Risiglione

Blog

Alle artikelen van 2019 samengevat… Helaas, het nut en het effect van humor en uitdaging valt niet in 1 notendop te vatten. Dus het zijn er 5 geworden 🙂

Ik kan het ook niet helpen…

Gepubliceerd: 5 november 2019
Door: Erica Risiglione

Blog

Communiceren met humor en uitdaging gaat niet altijd over een ander. Het kan ook over jezelf gaan. En voor je het weet ontvang je complimenten.

Ja maar… Dat wil ik niet!!!

Gepubliceerd: 30 september 2019
Door: Erica Risiglione

Blog

Door humor en uitdaging kun je een chronische klager op een positieve wijze helpen in opstand te komen tegen zijn eigen gedrag.

verrassen en verfrissend

Gepubliceerd: 2 september 2019
Door: Erica Risiglione

Blog

Communiceren met humor en uitdaging is verrassend en verfrissend voor alle partijen. Probeer het maar eens en geniet van het effect.

Mijn kinderen smakken

Gepubliceerd: 28 juni 2019
Door: Erica Risiglione

Blog

Soms wil je dat gedrag verandert of dat een situatie geaccepteerd wordt. Dat kan met humor en uitdaging.

Bevrijdingsdag op 26 mei

Gepubliceerd: 3 juni 2019
Door: Erica Risiglione

Blog

humor en uitdaging werkt bevrijdend mits je het juiste contact hebt en het met een positieve intentie doet. Het mag echt, dus stap over JOUW grens heen.

Contact door humor en uitdaging

Gepubliceerd: 28 april 2019
Door: Erica Risiglione

Blog

Laat ze het lekker zelf oplossen…

Gepubliceerd: 25 maart 2019
Door: Erica Risiglione

Blog

Waarom zou je communiceren met humor en uitdaging? Omdat jij minder hard hoeft te werken en de ander creatiever wordt om zelf oplossingen te vinden voor zijn problemen.

Het effect van de lach

Gepubliceerd: 25 februari 2019
Door: Erica Risiglione

Blog

Waarom zou je communiceren met humor en uitdaging? Omdat de lach een geweldig positief resultaat oplevert voor zowel de zender als de ontvanger.

Relativeren? Humor helpt.

Gepubliceerd: 4 februari 2019
Door: Erica Risiglione

Blog