De Toekomstbus in de media

Veinzen tot je een ons weegt

Doe jij wat anders, dan krijg je ook wat anders

Met een ‘echt en warm’ contact kan er heel veel veranderen. Als het om coaching trajecten gaat dan praten ze over een klik, die zou je met elkaar moeten hebben. Maar… Kun je deze misschien ook gewoon creëren? Even een stukje toneelspel, maar ja soms moet je iets anders doen om je relatie te verbeteren of te veranderen, waarna alles weer heel natuurlijk kan verlopen.

Ga je mee op avontuur?

Dat was onze vraag begin van het jaar. En dan natuurlijk wel op een communicatief en persoonlijk avontuur, want dat is onze techniek zeker wel. We vragen je dingen te doen die je normaal gesproken niet of nooit doet. Zo ook het toneelspel. (Waarna we trouwens vaak terug horen dat het ‘toneelspel’ achteraf toch zeer passend gedrag is en het oude gedrag meer toneelspel was.)

Veins een echt en warm contact

Stoor jij je aan iemand maar wil of moet je wel met hem of haar verder? Ga dan in je volgende gesprek eens ‘op avontuur’. Als je tegenover hem of haar zit, bedenk je dan eens dat dit toch wel een Ontzettend Grappig Iemand is (een OGI zegt Wills altijd). Zet een glimlach op je gezicht en straal uit dat ook deze persoon enorm goede en positieve kanten heeft.

Ja ja, ik hoor je denken! STOM!!!! Is het ook. En dit stomme kost ook nog veel moeite maar als je het aangaat en volhoudt levert het ook nog iets op ook: Contact!!! En daar kun je mee werken, mee praten, mee schakelen en… uitdagen! Kijk, en dan wordt het weer leuk. Want jij hebt het contact weten te maken, je mag hem of haar zelfs gaan uitdagen (het liefst met humor) en vervolgens schept die uitdaging ook nog weer een band.

Voorbeeld

Ik werkte enkele jaren terug met een bijzonder lastige manager. Vond iedereen en daar werd dan ook naar hartenlust over geklaagd. De eerste weken begreep ik niet waarom ik de opdracht was aangegaan, maar op enig moment zat ik bij hem aan de tafel en besloot ik te bedenken en uit te stralen dat deze persoon OOK enorm goede en leuke dingen in zich heeft. Ik moet je zeggen dat ik zelf verbaasd was over de snelheid van het resultaat. Voor ik het wist waren we ‘vrienden’. Ik kon met hem lezen en schrijven en mijn opdracht was ineens aanzienlijk leuker. Laten we het manipuhelpen noemen, want sinds dat moment gebruik ik het regelmatig.

Andere opdrachten die wij mensen geven zijn wel eens spannend. Moet ik dat gaan zeggen? Dan krijg ik ruzie enz. enz. En dat is nu het fijne aan deze ‘opdracht’. Je kunt er helemaal NIETS mee kapotmaken. Dus eigenlijk geen enkele reden waarom je het niet zou doen ? Maar ach: we weten allemaal dat er hele andere reden zitten achter het wel of niet uitproberen van iets nieuws.

Uit de categorie: Kom uit je comfortzone, doe eens wat anders en verras jezelf. Baat het niet, deze schaadt zeker niet.

Alledaagse uitdaging 4

Als relatietherapeut ben ik zo neutraal mogelijk natuurlijk. Toch is de ‘samenzweringstechniek’ ook heel leuk om toe te passen.  Het gevoel van onvrede dat beide partners hebben wordt onderkend en erkend. Dus soms begrijp ik ze allebei en trek ik op grappende wijze om beurten partij voor zowel de een als de ander en door dan letterlijk van plaats te wisselen.

Maar tijdens de paasbrunch dit jaar zat ik naast mijn broer die terwijl mijn schoonzusje in de keuken was, zijn nood bij mij klaagde over haar eisende gedrag. En natuurlijk begreep ik hem helemaal…

Broer: ik word er helemaal gek van dat ze steeds iets anders verzint dat in huis gedaan moet worden. De keuken is nog niet af of ik kan de badkamer onder handen gaan nemen.

Ik: Ja dat herken ik wel van hoe het bij ons gaat. Mijn vriend klaagde er ook vaak over dat er geen einde kwam aan de klussen in en rond het huis. Geregeld vroeg hij me wanneer ik eens tevreden was.

Broer: Ja, ik word er echt gestoord van. Wanneer is ze nou eens blij met wat ik heb gedaan? Maar nee, er is altijd wel weer wat anders.

Ik: Oh, maar ik heb wel een idee hoe je daar mee om kunt gaan hoor.

Broer: Oh, vertel eens.

Ik: laten we ervan uitgaan dat er inderdaad altijd nog wel iets te doen valt in huis en dat zij steeds als je iets gedaan hebt weer met wat anders komt. Hoe zou te zijn als je haar s avonds gewoon om twee opdrachten vraagt? Die doe je dan en dan vraag je haar weer om twee opdrachten. Dan neem jij het initiatief, hoeft zij niet meer te zeuren en loop jij niet meer achter de feiten aan.

Broer: Ha ha ha tja ik kan ’t proberen. Ze zou ervan zeker van opkijken!

Ik: Reken maar!

 

 

Absurde Oplossingen

absurde oplossingen voor de humorvolle coach

Absurde oplossingen; humor of relativering

De humorvolle coach die absurde oplossingen aandraagt ben je voor anderen, maar ook voor jezelf. Het geeft een lach en het relativeert. In het vorige artikel kon je lezen dat je als humorvolle coach verrassend en verfrissend een compleet tegengestelde reactie geeft. Over het algemeen ook verre van sociaal wenselijk (dat doen al die andere wel voor je), maar dat komt later nog een keer aan bod. In dit artikel zoeken we humor en relativering door een absurde oplossing aan te dragen. Handig voor al die mensen die het toch niet kunnen laten ?

Hoe zit het nu met die absurde oplossingen?

Waarom zou je dat doen? Uiteraard niet als een probleem gewoon moet worden opgelost. Bijvoorbeeld een klacht over een product dat niet goed werkt of een hotel dat niet levert wat je hebt afgesproken of waarvoor je hebt betaald (bijvoorbeeld ontbijt of een warme douche). Een absurde oplossing geef je ook niet bij traumatische ervaringen. Dan ben je gewoon een goede gesprekspartner. Maar wanneer dan wel?

Bij geklaag, gezeur en gezever. Wat betekent dat? Als je voor de 36ste keer hetzelfde ‘gezeur’ aanhoort over bijvoorbeeld het moeten staan in de trein, over het weer, over kinderen die hun rommel niet opruimen, over managers die nooit communiceren of beslissingen nemen en bijvoorbeeld over partners die maar voor de helft de tafel dekken.

Hoe herken je geklaag, gezeur en gezever?

Het is niet zo moeilijk.

  • Je kunt de zinnen al voor die ander afmaken
  • Je ontwijkt de persoon omdat je weet dat hij/zij vast weer begint te zeuren
  • Die persoon praat veel in termen van ‘altijd – iedereen – nooit – niemand’

Of alle drie tegelijk ?

De absurde oplossing

De absurde oplossing geef je om 2 redenen:

  1. Het relativeert direct
  2. Het leidt tot een lach die vervolgens relativerend werkt.

Laat ik een persoonlijk voorbeeld geven.

Tijdens trainingen klaag ik met regelmaat over mijn man die altijd maar voor de helft de tafel dekt. Vanwege het woord altijd kun je al bedenken dat het gezever is. Hoezo altijd…. Doet hij het nooit goed dan?

Ad. 1: Direct relativeren

Je kunt er nu voor kiezen om een zeer directe relativerende opmerking te maken. Bijvoorbeeld door over dit geklaag te zeggen: “Dat je nog met deze persoon getrouwd wil zijn…. Ik ken een hele goede echtscheidingsmediator, zal ik die voor je bellen?”. Oei denk ik dan: maar hij doet ook heeeel veeeel goed, en zo erg is het nu ook weer niet, en het valt ook allemaal best wel mee… Relativering dus! Niet altijd even grappig omdat deze opmerking ook best hard aan kan komen.

Ad 2: Een reactie die humorvol is

Je kunt er ook voor kiezen om wat aardiger te zijn door bijvoorbeeld te zeggen: “Waarom neem je er niet een tweede man bij? Dan vraag je hem of hij het andere deel van de tafel wil dekken…” Veel aardiger en minder hard. Ik krijg er tenslotte iets bij in plaats van dat er wat af gaat. De volgende keer dat de tafel half gedekt is vraag ik mij met een glimlach af hoe mijn tweede man er uit zou moeten zien. En ja dat relativeert ook.

Veel plezier met absurde oplossingen.

Alledaagse uitdagingen 3

Het is maar hoe je t bekijkt…

Wat en hoe we iets doen is voor allerlei uitleg vatbaar. De een vindt zichzelf verlegen en de ander labelt zichzelf als iemand die eerst de kat uit de boom kijkt. Houd je man van een Bourgondische levensstijl of is hij aan de drank en eet hij te vet? Reageert je vrouw vanuit haar intuïtie of is ze gewoon te lui om te denken? Kan jullie puberzoon zich goed ontspannen of is hij gewoon een luie scholier?

Wij van ‘het communiceren met uitdaging en humor’ zijn er helemaal voor om zelf te kiezen welke betekenis je aan een feit of gedraging toe wilt kennen. Dat geldt ook voor de goede en slechte dingen die je in het leven overkomen. Onderzoek laat zien dat het gezond is jezelf voor de gek te houden dus bij voorkeur geven we de buitenwereld de schuld van alles en de goede dingen schrijven we toe aan onszelf. Optimistische mensen zijn gezonder, minder vaak ziek en leven langer. Dus toen mijn collega mij onlangs vertelde dat hij het gevoel had door te draaien wilde ik hem graag een hart onder de riem steken….

  • Ik denk dat ik een burn-out heb. Ik loop echt achter mezelf aan. Controleer alles wel 4 of 5 keer.
  • Wat dan?
  • Mijn emails, thuis of het licht uit is en de verwarming lager, of ik mijn telefoon nog heb, mijn portemonee….
  • Je zou het goed doen als apothekersassistente. Daar is het belangrijk dat alles 3x gecontroleerd wordt, daar zou je veel waardering krijgen voor je precisie
  • Je gaat het toch niet positief labelen he, wat ik doe
  • Jawel, wat je doet is gewoon prima. Stel je voor dat ze bij Bol.com ook gewoon maar zouden denken ach lever maar wat af, doe maar wat…dat kan toch niet?
  • Maar ik word er zelf doodmoe van
  • Ja, mensen die het niet zo nauw nemen worden natuurlijk ook niet moe. Die zijn liever lui dan moe! Dat hoort toch niet bij jou?
  • Zou t wel willen, maar dat kan ik niet
  • Juist, jij bent veel te secuur
  • Nou, ik wil gewoon geen fouten maken, en daarom check ik steeds maar alles
  • Ja, je moet wel wat over hebben voor je idealen en je doelen
  • Maar dat is toch gestoord?
  • Wist je dat de dat alle bijzondere mensen uit de geschiedenis ergens een afwijking hadden? Grote talenten hebben nu eenmaal een schaduwzijde. Churchill dronk zich iedere avond klem!
  • Toch wil ik t niet meer
  • Willen, willen, nou ja, ben je er wel klaar voor dan?
  • Waarvoor?
  • Een leven met mislukkingen en fouten?

( Met dank aan Jeffrey wijnberg en Jaap Hollander)

De verrassende ‘coach’ in jezelf

Vorige maand hebben we toegelicht dat deze methode subliem werkt als je niet de zogenaamde ‘adviZeur’ bent die vooral adviseert om zelf belangrijk te zijn. Vandaag een eerste tip over de verfrissende de techniek.

Als je advies niet het gewenst effect heeft is het handig om eens iets anders te proberen. En dan bedoelen we niet harder praten of schreeuwen (de ander is tenslotte niet doof) maar echt een nieuwe techniek toepassen. Niet moeilijk, alleen maar erg verschillend van wat je normaal doet.

De verfrissende techniek

Probeer de ander niet te overtuigen dat hij wat moet veranderen. Probeer de ander ervan te overtuigen dat hij juist niets moet veranderen. Dat hij zich gelukkig moet prijzen met het probleem dat hij heeft want het heeft voordelen. En logischerwijs heeft een oplossing dan nadelen! Je zou het zelf zo mooi kunnen maken dat hij zijn probleem beter nog een beetje meer kan doen.
Verrassend en verfrissend, want op deze wijze had hij nog nooit over zijn probleem nagedacht. Vind jij goede argumenten dan zal hij er zelfs om moeten lachen. Voor je het weet relativeert hij zijn situatie en heeft hij zelf een oplossing gevonden. Of hij vindt dat zijn probleem ook wel meevalt en dat hij niet zo moet zeuren. Maar… Hij verzint het zelf vanuit een intrinsieke motivatie.

Hoe werkt het

Het gebeurt bijna altijd. Jij zegt A, de ander zegt automatisch B (of Z) als het maar tegengesteld is. Op één of andere manier willen we altijd het tegenovergestelde vinden. Bijvoorbeeld: Karel is toch wel een enorm goede gozer! Nou… zegt mijn gesprekspartner dan; Hij doet toch wel erg vaak dit of dat verkeerd! Alsof we altijd en alleen maar op discussies en welles nietes spelletjes zitten te wachten.
Stel dat ik zeg: Die Karel is toch ook wel een enorme prutser! Dan zal mijn gesprekspartner waarschijnlijk zeggen dat het best meevalt en dat het een hartstikke goede gozer is. Want rechtsom willen we het tegengestelde bewijzen, linksom doen we dat natuurlijk ook.
Hoe werkt het met problemen of geklaag? Geef jij een goede oplossing dan zegt je gesprekspartner waarschijnlijk dat het vast en zeker geen oplossing is of dat het zelfs onmogelijk is. Zeg jij het tegenovergestelde en laat je weten dat hij zijn probleem nooit op moet lossen, dan wil hij het waarschijnlijk ineens heel graag wel oplossen.

Oefen ook eens op jezelf

Je moet jezelf er misschien even toe dwingen, maar ik beloof je dat het werkt. Zit je bijvoorbeeld net als ik in een stressvolle opdracht? Bedenk dan gewoon eens wat er goed aan is en waarom je het NIET moet veranderen. In mijn geval:

  • Ik hoor er nu echt bij (ik ben ook ‘one of the guys’) want iedereen klaagt hierover. Wie wil er nu een buitenbeentje zijn.
  • Het help ook in de begripsvorming naar die mensen toe. Ik weet nu precies hoe het voelt. Voorheen deed ik alsof 🙂
  • Daarnaast heeft mijn vriendin eindelijk weer eens de kans om mij te helpen, daar wordt zij echt blij van. Dat wil ik haar toch niet ontnemen? Ik geef een ander de kans een ‘held’ te zijn!
  • En… Ik krijg er zelfs lichamelijke klachten van (ik verbijt me zo erg dat mijn tanden er zeer van doen) en dat is buitengewoon gunstig voor mijn tandarts. Ik heb zelfs foto’s laten maken.

Wat leverde het me op? Een zuinige lach op mijn gezicht (het is echt niet makkelijk) maar ook een heel klein beetje relativering dat ik gelijk in mijn lijf voelde. En nadat ik het met een humorvolle vriendin had besproken werd het nog beter!

Ontdek de humorvolle ‘coach’ in jezelf

We zijn het eigenlijk allemaal: de hulp/adviseur/coach bij lastige situaties. We vinden het dan ook allemaal heel normaal dat we luisteren naar die ander en adviezen geven. Adviezen die soms heel veel effect hebben maar soms ook helemaal niet. Ken je dat; de reactie: “ja maar…”. Of keer op keer hetzelfde probleem en dat jij keer op keer zegt: “weet je wat jij moet doen…”. Wij noemen dat adviezen of motivatoren die werken tot aan de voordeur.

Als jij GEEN adviZeur bent…

Er zijn mensen die alleen maar hun adviezen willen laten horen omdat ze daarmee kunnen laten zien hoe goed ze zelf zijn… Zeg maar zelfverheerlijking! Zij zullen er waarschijnlijk ook weinig problemen mee hebben als hun adviezen niet worden opgevolgd want dan kunnen ze keer op keer hun expertise tonen.

Maar er zijn ook mensen die oprecht een ander willen helpen en die wel gefrustreerd raken (al dan niet voor die ander) als hun adviezen niet opgevolgd worden. Hij of zij kan het namelijk zoveel beter hebben (of zoveel prettiger zijn of zoveel effectiever zijn) als hij/zij wat anders zou doen of zich anders zou gedragen.

Deze mensen zijn klaar voor een volgende stap. De stap om de humorvolle ‘coach’ of ‘adviseur’ in zichzelf te ontdekken. Maar waarom zou je dat willen?

Het nut van de humorvolle ‘coach’

Op een humorvolle manier omgaan met problemen of geklaag van een ander is niet alleen veel leuker. Het effect is ook vele malen groter. Het is tenslotte een feit: waar gelachen wordt, wordt geleerd. Iemand met problemen of iemand die veel klaagt moet zijn patronen gaan doorbreken. Slechts daarmee kan hij wat veranderen. En denk maar niet dat hij daarvoor naar een professionele coach stapt. Zo groot zijn de problemen echt niet. En dus (hoera) mag jij die rol op je nemen.

Dit jaar besteden we in deze nieuwsbrieven aandacht aan de humorvolle ‘coach’ in jezelf. Coach staat hier bewust tussen accolades aangezien je niet een onlinecursus tot coach krijgt, maar vooral informatie over het toepassen van humorvolle reacties die patronen kunnen doorbreken.

Wat kun je de komende maanden lezen en leren?

  • Het draait allemaal om jouw verrassende en tegengestelde reactie.
  • Een oplossing? Prima, maar dan wel een humorvolle (absurde) oplossing.
  • Durf ECHT contact te maken (alleen effectief als je oprecht wilt helpen).
  • Bot doen mag zeker wel.
  • Hij/zij een ‘drama Queen’? Jij kunt dat beter!
  • Welke grenzen overschrijd je werkelijk?
  • Verandering is van korte duur ????

En als je na al deze informatie denkt…. Dat kan ik beter in de praktijk leren en oefenen: meld je dan gewoon aan voor een training. In 1 dagen komen al deze en nog meer onderwerpen aan bod en krijg je de kans om op een veilige manier te oefenen en te blunderen.

Meer daarover vind je bij ons cursusaanbod.

 

Alledaagse Uitdagingen 2

‘Ik kan zo een hele zak drop leegeten”. Geweldig, dan train je je kaakspieren én heb je wat met je handen te doen!’

Uitdagen

Volgens de ‘uitdagingstherapie’ van Frank Farelly is het goed om iemand met problemen een beetje uit te dagen plaats van alleen maar liefde en begrip te tonen. Het idee is dat je de ander geen kans geeft in zijn gebruikelijke denken te verzanden terwijl hij wel voelt dat jij -emotioneel- achter hem staat. Aardig zijn is niet genoeg want al snel zal de probleemhebber je duidelijk maken dat je het echt niet begrijpt met een ‘ja…maar…’

Zucht. Als je alleen maar bot bent is de kans groot dat de probleemhebbers zich in de steek gelaten voelen, verdrietig of boos worden. Zucht.

Aardig zijn en Bot doen

De kunst is nu om aardig genoeg te zijn om de ander te steunen en bot genoeg te doen om de ander aan het denken te zetten. Aardig plus bot tegelijk. Je kunt geen twee dingen tegelijk zeggen maar je kunt wel iets doen terwijl je praat. Bot zijn en aardig doen door je gebaren, je gezichtsuitdrukking en de toon van je stem.

 

Een uitdagend voorbeeld

 

Toen ik vorige week samen met mijn vriendin de honden uitliet begon ze te vertellen wat haar dwars zit.

 

– Ik heb zo’n moeite met gierige mensen. Mijn zusje is echt te erg.
– Ja, dat is een van de meest voorkomende problemen. De wereld zit vol met gierige mensen. Er zijn gewoon niet genoeg zelfopofferende heiligen.
– Ik zal je een voorbeeld geven.
– Weet je het zeker? Denk je dat één voorbeeld wel overtuigend is? Hoe lang heb je hier al last van eigenlijk, ik heb je er niet eerder over gehoord.
– Sinds een maand of 6.
– En dat heb je nu pas ontdekt? Je bent een laatbloeier. De meeste zussen kennen elkaar al vanaf dat ze kind zijn. Hoeveel moeite heb je eigenlijk echt met haar gierigheid?
– Veel, ik word er echt pissig van.
– Logisch, je hebt 42 jaar in te halen.
– etc

Let op! Aardig plus bot werkt alleen als de ondertoon warm en waarderend is. Als je laat merken dat je echt betrokken bent bij de ander. Zonder dat wordt het alleen maar flauw of vervelend. Dus kom op met die glimlach op je gezicht.

Of…smiley…ben jij zo iemand die al te oud is om nog iets nieuws te leren? (!)

(Met dank aan: Problemen houden van mensen van Jeffrey Wijnberg en Jaap Hollander.)

Alledaagse uitdagingen

Op zoek naar de alledaagse uitdaging.

Het is net of problemen ons opzoeken. Je komt iedere dag wel iemand tegen met een probleem of een probleempje. En wat doe je dan? Als je tenminste tijd hebt en zin hebt om te reageren, want laten we eerlijk zijn, je hebt zelf ook nog wel wat kleine of grotere probleempjes die hoognodig opgelost moeten worden.

In de training ‘communiceren met humor en uitdaging’ van De Toekomstbus gaan we de problemen te lijf met humor, betrokkenheid en schokkende uitspraken. Al grappend ervaren de deelnemers hoe het is om dingen te horen over zichzelf die ze amper durven te denken en er ook nog om te lachen. Ook ervaren ze hoe het is om door elkaar uitgedaagd te worden en toch goed contact te houden omdat de warmte en humor stromen.

Uitdaging werkt!

We baseren ons daarbij op de werkwijze van de Amerikaanse psychotherapeut die werkte met de ‘ergsten van de ergsten’ Frank Farrelly. Hij deed iets wat therapeuten bijna nooit doen; hij begon precies te zeggen wat hij dacht zonder zich te bekommeren over hoe dit over zou komen. Zijn cliënten reageerden geschokt – dat doet een dokter toch niet- maar ze gingen wel verrassend snel vooruit. Van de weeromstuit moesten ze lachten en begonnen hun sterke punten te verdedigen. Uitdaging hielp hen blijkbaar meer dan begrip.

In Nederland hebben Jaap Hollander en Jeffrey Wijnberg de werkwijze van Farrelly uitgediept, voorzien van een theoretisch kader en een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van deze methode door hun boeken en cursussen.

Een probleem is GEEN uitdaging.

 ‘Stop met alsmaar positief zijn, en leer in plaats daarvan met je tekortkomingen en de tegenslagen in het leven om te gaan. Zodra je niet meer wegrent voor je angsten, fouten en onzekerheden maar de pijnlijke waarheid onder ogen durft te zien, vind je de moed en het zelfvertrouwen waar je in deze tijd zo’n behoefte aan hebt. Uit:”De edele kunst van Not Giving a F’ck van Mark Manson

Mark Manson geeft je in zijn boek de tools om te kiezen waar jij een f’ck om geeft, en dus ook waar je geen f’ck om geeft. Dat idee omarmen werkt bevrijdend. Dit jaar ga ik in deze nieuwsbrief verslag doen van mijn avonturen op het gebied van positief uitdagen, daarbij dankbaar gebruikmakend van de boeken van Jaap Hollander, Jeffrey Wijnberg, Anneke Dekkers, en natuurlijk de real- life trainingen van De Toekomstbus. En het leven zelf. Hoop dat jij er ook wat aan hebt.

Lees in februari meer over: Hoe doe jij je probleem?

Humor in een Notendop

De afgelopen maanden heeft Wills onderzoek gedaan naar humor. Meerdere artikelen zijn erover verschenen die alleen een eigen invalshoek hadden. In dit artikel krijgen jullie een korte samenvatting van alle bevindingen die je doet realiseren dat je de komende periode je familie, vrienden en collega’s nog veel meer mag verblijden met humor en een lach. Lachen is namelijk gezond en toch doen we het steeds minder. Wills schreef:

We zijn steeds minder gaan lachen. Volgens psycholoog Michael Titze lachten volwassenen in de jaren vijftig zo’n achttien minuten per dag, maar nu komen we niet verder dan zes minuten. Hoe ouder, hoe minder er wordt gelachen: een kind komt op zo’n driehonderd keer per dag. Zijn we de vijftig gepasseerd, dan lachen we nog maar zelden meer dan twintig keer per dag.

1. Mocht je nog twijfelen of humor op de werkvloer nodig is…

Mensen die voldoende humor toepassen op de werkvloer zijn productiever, creatiever, communiceren beter, minder stress, en relativeren conflicten Daarnaast zijn ze vrolijker en verdienen ze ook nog eens gemiddeld meer. Humor is een sociaal smeermiddel is tussen collega’s en kan je zelfs een betere beoordeling oplevert. Mensen die door hun leidinggevende als ‘uitstekend’ beoordeeld worden, gebruiken tijdens hun werk twee keer zoveel humor als hun collega’s.

2. Daarnaast is humor heel handig als je moeilijke onderwerpen bespreekbaar wilt maken:

Humor is de smeerolie van het leven. Mensen die het leven met humor bekijken, hebben minder stress en zijn gelukkiger. Een geintje of gekke situatie kan de spanning tussen mensen meteen wegnemen en humor helpt om heftige, beladen onderwerpen bespreekbaar te maken en het relativeert de ellende nog ook. Het leven wordt lichter.

Zo ook in de film Simon. Tot mijn eigen verwondering moest ik vaker lachen dan gedacht om de harde humor en de over-the top- karakters ondanks het aangrijpende ziekteverloop van de hoofdpersoon gespeeld door Cees Geel.

“Zo, dus jij leeft nog?”
‘Ja, jij ook dus?’
Nog wel, ik heb kanker.”

De makers van deze film hadden door dat juist de harde humor het mogelijk maakte met dit loodzware thema om te gaan.

3. En dan het ‘zware tafelen’ dat we de komende maanden waarschijnlijk teveel gaan doen. Je kunt je spijsvertering versnellen:

Humor is een sociaal bind-en glijmiddel. Volgens Psychologe Rietveld is lachen innerlijk joggen, het versterkt de spieren en de bloedcirculatie en is goed voor de spijsvertering. Er komt endorfine vrij en dat is goed. Een gratis medicijn zonder bijwerkingen. Volgens de onderzoekers is deze ‘beloning’ een evolutionair mechanisme om sociaal gedrag te stimuleren. “Met een leuke grap of situatie kan snel een positieve stemming opgewekt worden.

4. Mocht je voor de feestdagen nog een partner zoeken? Bedenk je dan het volgende:

Lachen is een belangrijk element in de aantrekkingskracht tussen mannen en vrouwen. Vrouwen lachen meer als ze een man leuk vinden of als ze denken dat een man interesse in haar heeft. Mannen vinden op hun beurt vrouwen die lachen aantrekkelijk. Dat lachen van de vrouw is een deel van het verleidingsritueel. Ze geeft daarmee aan dat ze een man leuk vindt. Dat doet ze niet eens bewust, want lachen is een reflex waar je nauwelijks controle over hebt.

5. En vergeet niet naar een oudejaarsconference te kijken. Het medicijn om alle politieke ellende van het afgelopen jaar van je af te schudden. Want:

Volgens Sigmund Freud lachen we omdat we angst of spanning kwijtraken.Denk aan Hans Teeuwen, die met absurde typetjes en langdradige scènes een ongemakkelijke sfeer creëert, wat hij uiteindelijk laat ontladen in gelach. De lach is in staat om emoties op te heffen. Het kan een relativerend en bekoelend effect hebben tijdens verhitte en emotionele maatschappelijke en politieke discussies. Ja, misschien hebben sommige comedians een wat populistische en ongenuanceerde mening, maar zij bezitten het vermogen om het zieke politieke en maatschappelijke debat te voorzien van een ideaal medicijn: een gezonde dosis relativerende humor.

6. Denk je dat je kinderen vervelend zijn tijdens de kerst? Bedenk je dan het volgende:

Als een kind zich verveelt, kan hij grappige situaties uitlokken. Hij gooit bijvoorbeeld iets om of gaat iets ‘stouts’ doen. Je kind gebruikt humor namelijk ook om jouw aandacht te trekken. Humor balanceert altijd tussen ‘leuk’ en ‘niet leuk’: angst versus iets spannends.

Afhankelijk van de leeftijd past een kind humor anders toe. Lees haar artikel nog maar eens.

7. Kom je uit de grote stad dan liggen de verwachtingen t.a.v. humor een stuk hoger dan wanneer je uit ‘de provincie’ komt:

In het algemeen lijkt te gelden voor grote steden als New York, Londen, Berlijn maar ook Amsterdam dat de bewoners verondersteld worden sneller, scherper en grappiger te reageren dan bewoners van omliggende streken. De Amsterdamse humor heeft ook een keerzijde. Simon Carmiggelt noteert in een van zijn cursiefjes: “We kunnen geestig zijn in Amsterdam, daar word je weleens beroerd van.”

8. Als afsluiter toch nog even een mop om je lachspieren op gang te brengen:

Twee jagers lopen in een bos als er een neervalt. Hij lijkt niet meer te ademen. De ander belt 1-1-2 en roept: “Mijn vriend is dood! Wat moet ik doen?” De stem aan de andere kant van de lijn zegt: “Rustig aan, Ik ga u helpen. Ten eerste moeten we zeker weten dat hij dood is.” Het is even stil en dan klinkt er een schot. Weer aan de telefoon zegt de jager: “Oké, wat nu?”

 

A + B = C

Patronen doorbreken met humor en uitdaging? De ingrediënten hebben velen wel ‘in huis’. Ze moeten alleen nog in de juiste dosis worden samengevoegd om het gewenste resultaat te behalen. Maar wat zijn die ingrediënten? Wills Langedijk vertelt de cursisten in onze training altijd over A + B = C.

A = Aardig

De A is van aardig zijn. Dit past bij veel mensen. In ieder geval op hun werk, want thuis krijgen de familieleden veel sneller ‘de wind van voren’. Het wordt ook vaak van ons gevraagd: “doe eens wat aardiger… jij bent altijd zo direct!” Stel je toch eens voor dat er ‘ruzie’ zou komen! Met aardige mensen is het altijd heerlijk harmonieus en kabbelt alles lekker door. Maar wil je echt wat veranderen of een patroon doorbreken dan werkt alleen aardig zijn niet zo goed. Je hebt nog iets meer nodig.

B = Bot

De B is van bot zijn. Veel mensen laten ons weten dat ze te bot zijn op het werk (of privé) of dat hun omgeving vindt dat ze te bot zijn. Bot en direct gaat dan ook heel vaak samen. Meestal zijn deze mensen wel duidelijk! Je begrijpt direct wat ze bedoelen maar…. Ze hadden het best wat aardiger kunnen zeggen! Of botter gezegd: “het kwam zo rot hun strot uit”. Het resultaat daarvan is vaak de hakken in het zand. Als ie het zo zegt, dan bekijkt ie het maar!

A + B = C

Voeg aardig en bot eens samen en je bent klaar voor C: Communiceren met humor en uitdaging. Je kunt namelijk op een hele aardige manier hele botte dingen zeggen. En ja… vaak is dat super grappig! Het verschil zitten hem in het ‘zijn’ en ‘doen’. Aardig ZIJN maar bot DOEN. Nu denk je misschien, is dat alles? In wezen wel. Met een goede intentie, een lach en de juiste non-verbale communicatie kan de ander voelen dat je wel een positieve intentie hebt. Ongeacht wat je zegt.

Het kan nog effectiever zijn als je weet hoe je door humor aardig gevonden kan worden. Met humor mag je mensen namelijk de waarheid vertellen. Humor relativeert en maakt alles wat luchtiger. In onze trainingen besteden veel aandacht aan humor. Want, op een humorvolle manier aardig zijn betekent dat je ook bot mag doen als je een een patroon wilt doorbreken.

De Toekomstbus organiseert 2 per jaar een training Communiceren met Humor en Uitdaging waar je je voor aan kunt melden. Data vind je terug op onze website. Wil je dat jouw afdeling of bedrijf meer kennis krijgt van deze manier van communiceren neem dan contact met ons op voor een offerte.