De Toekomstbus in de media

Valentijn; ga teleurstelling ongenuanceerd en met zelfspot te lijf!

De Toekomstbus ongenuanceerdValentijn de dag van de liefde… Vaak horen wij mensen zeggen… daar doen wij niet meer aan… alleen maar commercie. Maar vaak horen wij ook… toch jammer dat hij (want het zijn meestal vrouwen) niets voor mij heeft gedaan. We vinden het tenslotte wel erg leuk om verrast te worden. En dan met de nadruk op “verrast”, want als wij vrouwen het zelf moeten aandragen is het natuurlijk niet echt.

Uiteraard gaat dit niet alleen over Valentijnsdag. Er zijn ongetwijfeld nog veel meer momenten te noemen waarop jouw partner, familielid, vriend, collega of kennis teleurgesteld is in jou. Onze normale reactie is dan vaak verdedigend. Ja maar ik dacht dat we er niet aan deden… ja sorry ik was druk door mijn zieke collega… ja maar, jij was toch helemaal niet thuis… ja maar jij houdt toch helemaal niet van de dierentuin… enz. enz. enz. Ongetwijfeld allemaal verdedigingen die kloppen, maar schijnbaar toch niet voldoen.

Vervolgens gaan we de situatie nog erger maken door nog meer toelichting te geven. Namelijk; we willen dat de ander ons begrijpt. Het eindresultaat is meestal niet beter. Vaak krijg je op enig moment te horen… Laat ook maar!!! Jij hebt je dan uit de naad gewerkt om het goed te maken en door deze opmerking weet je gewoon dat je het helemaal niet goed hebt gedaan. Erger nog, jij voelt je er zelfs nog slechter bij!

Van onattent naar hork

Dat kun je allemaal voorkomen. Zelfspot met humor en uitdaging is de oplossing. Word jij uitgemaakt voor onattent of onaardig, dan kaats je de bal met humor terug. Je trekt het ‘boetekleed’ aan en laat weten dat jij inderdaad een enorme hork bent die nooit iets voor een ander over heeft.. Je bent zelfs verbaasd dat de ander überhaupt nog met jou wil samenleven. Word jij uitgemaakt voor gemeen of oneerlijk dan weet jij de ander te vertellen dat je inderdaad een ongelooflijk monster bent dat inderdaad nooit rekening met een ander houdt. Wedden dat er verbazing op het gezicht van de ander komt? En voor je het weet zegt die persoon ook nog dat het zo erg nu ook weer niet is…

Samenvattend

De uitvergroting van jouw gedrag is belangrijk. Jezelf een hork of een monster noemen geeft gelijk een duidelijk beeld. De zin erna, waarin je ongenuanceerd zegt dat je inderdaad ook nooit iets goed doet is ook belangrijk. Woorden als nooit, niemand, altijd en nooit roepen vrijwel altijd een nuancering door de ander op. Ook je intonatie en non-verbale communicatie zijn belangrijk. Je wilt namelijk wel geloofwaardig overkomen ondanks dat je het niet meent. Kijk daarvoor ook eens naar ons filmpje op facebook.

Humor zorgt voor een lange termijn effect.

humor lange termijn effectOnze werkdagen zitten vol met vergaderingen, bilateralen of ander overleggen. In die gesprekken wil je wat bereiken. Je wilt iets duidelijk maken, je wilt een voorstel doen of je wilt iemand ertoe zetten te veranderen omdat dat beter is voor hem en de organisatie. Onderwerpen die je wilt aankaarten kun je op een directe manier zeggen, je kunt het confronterend zeggen, je kunt het indirect, hypothetisch of als ‘het verhaal van de buurman’ vertellen. Maar je kunt het ook met humor doen.

Waarom zou je dat doen? Humor heeft impact en zorgt ervoor dat er een verandering gaat optreden. Bovendien word het gesprek nog lange tijd onthouden. Er zijn vele manieren om een ander te adviseren, coachen of zelfs te overtuigen. Veel mensen gebruiken een directe en vaak ook confronterende manier van communiceren en bereiken daarmee hun doel. In ieder geval bereiken ze een tijdje hun doel. Totdat de opmerking is ‘uitgewerkt’ en de ander weer terug valt in zijn oude gedrag. Dan begint de strijd opnieuw en moet je weer vertellen dat je bijvoorbeeld die houding niet accepteert en dat je toch had afgesproken dat hij het zou veranderen… Een ware stelling is “mensen willen wel veranderen, maar niet verandert worden” Of te wel, de verandering moet vanuit de persoon zelf komen. Dan is er pas (intrinsieke) motivatie om een verandering echt stand te laten houden. ( en zelfs dan is het nog lastig…)

Humor helpt om te veranderen op de lange termijn

Hoe bereik je een lange termijn effect? Het antwoord is humor. Waar gelachen wordt, wordt geleerd! Zorg er dus voor dat een ander kan lachen om een bepaalde situatie, of om zijn eigen onhebbelijkheden. Dan is er in ieder geval sprake van erkenning. Een bijkomend voordeel is dat je grappige en leuke situaties beter onthoudt dan alle daagse dingen. Wanneer je iemand echt aan het denken hebt gezet, bepaalt de humor tevens de impact en dus een gedenkwaardig moment voor de langere termijn. De lach over een moeilijke situatie kun je je nog lang herinneren. Ook wanneer je je weer op het oude pad begeeft. Door die herinnering heb je op dat moment een keuze, doe ik het weer op de oude manier of blijf ik op het nieuwe pad? Een mooie bewustwording!

Hoe zorg je dat je humor in je gesprekken brengt?

Je kunt humor in je gesprekken brengen door te provoceren. Die provocatie moet puur en alleen het doel hebben om de ander verder te helpen. Hoe doe je dat?

  1. Je zorgt dat je een goed empathisch contact met je gesprekspartner hebt (altijd face to face).
  2. Je benoemt de positieve kant van het probleem of de situatie waar de ander mee zit.
  3. Bij het uitspreken van die glanszijde gebruik je veel intonatie. Een stemmetje, zachter praten, langzamer praten… In ieder geval moet duidelijk worden dat je provoceert.
  4. Je geeft extra uitleg aan de positieve kant van het probleem door er nog meer voordelen over te verzinnen.

Bijvoorbeeld

Iemand komt bij jou binnen en vertelt je heel serieus dat ‘het’ zover is. Hij is obesitas! Onze normale reactie is dan vaak: je moet gaan sporten, gezond eten, een diëtist raadplegen of naar de dokter gaan om te laten onderzoeken of er iets met je schildklier is… Als je provoceert doe je dat niet. Je zorgt dat je diep in je hart het beste met de persoon voor wilt hebben. Vervolgens benoem je de positieve kant van deze situatie.

Gezocht ambassadeurs om onze missie door te vertellen.

De Toekomstbus

Dit jaar gaan wij ons richten op het vergroten van het positieve imago van provoceren. Vaak horen we mensen zeggen: “ dat is toch negatief, dat provoceren?” Wij leggen dan  uit dat provoceren een negatief gevoel geeft, omdat het zo goed werkt als je het negatief gebruikt. Een goede provocateur heeft in een mum van tijd ruzie.

Wij gebruiken dit super effect van een provocatie in de positieve zin, met even groot resultaat Een goede provocateur heeft dus ook in een mum van tijd iets positiefs bereikt.

Provoceren om een positief resultaat te behalen

Wij leren mensen provoceren om anderen mensen te motiveren stappen vooruit te maken. Je doet het omdat je het beste met de ander voor hebt. Dus je provoceert alleen met positieve intenties. Doe je dat op de juiste manier, dan zal je ervaren dat provoceren heel goed werkt. Je maakt een fantastisch goede indruk en mensen vergeten je niet snel. Kort geleden was ik nog met iemand in gesprek over schuldgevoelens. Zij voelde zich continu schuldig en schikte zich zodoende naar ieders wensen. Haar met een glimlach (en niets dan goede bedoelingen) vertellen dat ze waarschijnlijk inderdaad ook schuldig is (als ze dat gevoel heeft) en dat ze dat al heel haar leven zo doet, dus het natuurlijk allang niet meer kan veranderen, leverde een mooi resultaat op. Afgelopen weekend kwam ze op ons af hollen om haar succes verhaal te vertellen. Ze had voor zichzelf gekozen en zich niet eens schuldig gevoeld. Daarbij had ze ook aan ons gedacht. Hoera, wij hebben weer een fan erbij!

Fans gezocht

En zo zoeken wij er meer. Mensen om ons heen die ons willen helpen te benadrukken dat provoceren positief kan zijn.  Positief, leuk, effectief, relativerend en echt iets om vaker te doen. Wil jij onze ambassadeur zijn? Laat het ons weten. Je krijgt onze provocatieve kalender van 2015 cadeau als je ons jouw positief provocerende verhaal toestuurt.