Relativeren? Humor helpt.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is artikel-1-ziek.png

Relativeren heeft veel voordelen; het kan zorgen voor tevredenheid, geluk, ontspanning en energie. Je maakt je immers niet meer druk om dingen die niet zo belangrijk zijn. Proportie speelt hierin een belangrijke rol: het vinden van een evenwicht tussen hoe belangrijk een situatie is en de mate waarin het je bezighoudt. 

Vorige week had ik er weer eens last van… Ik stond op en voelde het gelijk… Dit wordt een rampendag. Waarom: ik struikelde vrijwel direct over het dekbed dat half op de grond hing en de tandpasta was ook nog op. Daarna was het hek van de dam. Alles liep mis. Ik fietste naar kantoor met al mijn spullen om tot de ontdekking te komen dat ik mijn sleutels niet bij me had. Wat een toestand! Vervolgens heb ik geen enkele inspiratie om een nieuwsbrief te schrijven, komt de hoofdpijn opzetten, en zijn tot overmaat van ramp zijn de champignons in de supermarkt ook nog op. En dat terwijl ik daarmee een lekkere pasta wilde maken!

Doodvermoeiend!

Voelde ik me tevreden, ontspannen en gelukkig? Nee! Zijn er echt rampen gebeurt? Nee! Wat was er wel aan de hand? Mijn relativeringsvermogen liet mij even in de steek. Met de nadruk op even, want dat overkomt iedereen wel eens. En het bekent ook dat je de volgende dag de keuze kan maken alles gewoon weer in proportie te bekijken.

Niet altijd makkelijk; relativeren

Proportie speelt dus een belangrijke rol: het vinden van evenwicht tussen hoe belangrijk een situatie is en de mate waarin het je bezighoudt. Niet altijd even makkelijk aangezien je bewuste brein even overruled wordt door je onbewuste brein. En dat laatste kan blijkbaar veel sneller nadenken! Daarbij zitten je emoties er fantastisch vast en diepgeworteld in.

Je maakt het dus vaak niet bewust groter of kleiner dan het is. En dat maakt het extra lastig om te veranderen.

Je kunt het leren!

Je kunt het echt leren (al zal het je altijd zo af en toe in de steek laten), maar je moet er wat voor doen. Tips die je wellicht wel herkent zijn:

  • Tel tot 10 (of tot 100 als 10 niet genoeg is)…
  • Slaap er een nachtje over…
  • Ga naar buiten, de frissen wind doet wonderen…

En van ons krijg je de volgende tips:

  • Bekijk het eens met humor..

Lach (van binnen) om mensen die zichzelf heel belangrijk vinden, altijd een serieuze gezicht opzetten of weer hun gelijk willen halen. Bedenk waarom het zo fantastisch is dat jou dit vandaag overkomt. Daarnaast kun je ook met een lach op je gezicht onderzoeken waarom je beter elke dag ‘zoveel pech’ zou moeten hebben…

  • Benader het eens met zelfspot…

Voel je je persoonlijk aangevallen? Gebruik eens zelfspot! Laat je niet gelijk op de kast jagen als iemand iets tegen je zegt. Het is meestal jouw interpretatie die ervoor zorgt dat het je kwetst. Het is over het algemeen niet eens een feit. Haal je schouders maar eens, lach erom en geef gewoon toe dat je (bijvoorbeeld) een kluns bent. Erger nog… het komt waarschijnlijk ook nooit meer goed!  

Door meer situaties met humor te benaderen kun je je geluksniveau stabieler houder. Het is een kwestie van oefenen. Hoe meer je het doet, hoe makkelijker het wordt.

Vandaag voel ik opnieuw de griep door mijn lijf razen… Heerlijk! Fantastisch! Geweldig! Ik vroeg me ook al af of 1 week in bed en 1 week lusteloos wel voldoende was. Nu kan ik er nog een week (of 2) bij aanplakken en hoef ik niet eens een excuus te verzinnen waarom ik weer niet kan werken 😊

Wil jij beter leren relativeren met humor? Op 8 maart kan dat in Zoetermeer. Meer informatie vind je via de volgende link: https://www.detoekomstbus.nl/training-provoceren/