Word Communicatief Fit

Word communicatief fit!

Toen ik voor het eerst kennis maakte met provocatieve coaching zat ik in een grote zaal te kijken en luisteren naar Jeffrey Wijnberg. Hij zat op het podium en deed de techniek voor. Iemand uit de zaal was proefpersoon. Ik dacht gelijk: “wow, dat wil ik ook!” en er zat iemand naast mij die zei: “mijn hemel, dat kun je toch niet zeggen!”. Zij vond dat Jeffrey over alle grenzen heen ging. Ik vond het fantastisch! En ik ben echt geen hork, eerder een verlegen meisje… dus om welke grens gaat het hier dan eigenlijk? Tijd voor wat communicatie fitness.

Niet goed genoeg?
In het magazine psychologie las ik het volgende: Als aan mensen wordt gevraagd wat hun moeilijkste gesprekken waren, noemen ze bijna altijd het geven van feedback. Dat komt omdat de ontvanger van die kritiek zelden ontspannen reageert, zeggen Harvard-wetenschappers Douglas Stone en Sheila Heen. Dat mensen zo’n moeite hebben met commentaar is niet verwonderlijk: we willen wel iets leren, maar ook geaccepteerd worden, en feedback geeft ons het gevoel dat we niet goed genoeg zijn.

En daar gaat het vaak ook mis. De boodschap wordt gebracht alsof de ander niet goed genoeg is. Bovendien onthouden we kritiek heel goed en dat is ook belangrijk want het is een overlevingsmechanisme. Alles wat goed gaat levert geen enkel gevaar op, maar wat fout gaat wel! En daar moet je alert op zijn. Dat bleek al tijdens het jagen in berenhuiden eeuwen geleden. En dergelijke ingebakken instincten zijn niet zomaar verdwenen.

Humor helpt!
Er is een oplossing. Breng de boodschap met humor en heb het lef uit te dagen. Dus, durf de ander te provoceren, maar zorg er wel voor dat hij er om kan lachen. Humor helpt mensen om de boodschap te accepteren en ook nog onthouden. Jouw feedback krijgt ineens een hele andere lading, wordt als grappig ervaren maar zet ook aan tot denken. En is dat niet precies wat je wil bereiken?

Buiten je comfortzone?
Humor en uitdaging zijn een geweldige methode om lastige situaties op een relativerende manier bespreekbaar te maken. Het lijkt een spannende manier te zijn, maar dat heeft misschien meer te maken met het feit dat het buiten je comfortzone ligt. Mensen zijn veerkrachtig en lachen sneller dan je denkt. Je mag dus ook best op een verrassende en verfrissende wijze feedback geven. Mocht je al denken dat je hun grenzen overschrijdt zoals mijn buurvrouw in die zaal vele jaren geleden… neem dan van mij aan dat het niet HUN grens is die je overschrijdt, maar je eigen grens.
Dus kom uit je comfort zone, wordt communicatief fitter en ga voor humor en uitdaging bij het feedback geven.