Zoek naar gewoonte, geen motivatie…

Gepubliceerd: 1 juni 2021
Door: Erica Risiglione

Blog

Met humor en uitdaging je fysieke energie een oppepper geven.

Wil jij groeien of ontwikkelen? Dan is het belangrijk om je fysieke energie op orde te hebben. Groeien en ontwikkelen houdt in dat je uit je comfortzone moet, dat je dingen moet doen die misschien een beetje spannend zijn. Betekent ook dat je misschien fouten gaat maken en de reacties daarop moet incasseren en waarschijnlijk ook relativeren! Zonder fysieke energie (of conditie) is dat allemaal een stuk lastiger.

Een nieuwe challenge?

Of ben je daar nu al te moe voor😊 Ik was daar al bang voor😊 dus daag ik je juist uit om mee te doen. Niks extreems, gewoon een kleine stap. Stel je voor je geeft jouw fysieke energie (net te verwarren met je totale energieniveau) op dit moment een 7. Dan zou je er in deze challenge naar kunnen streven om het een 7,5 te maken. Of misschien zelfs maar een 7,1.

Ik had gedacht deze challenge ‘te oefenen’, door al wat eerder te beginnen. Maar zoals je misschien wel herkent, ik had meerdere smoezen waarom het (weer) een slecht moment was om de skates af te stoffen, aan te trekken en ermee naar buiten:

  1. Het regent en de straat is nat (was misschien voor 50% van de tijd ook waar)
  2. Poeh… moet ik omkleden, al die bescherming aandoen… gehannis dus… (deze was echt heeeeel goed 😊)
  3. Ik heb nog niet gegeten dus… (ja, dus wat???)
  4. Ik moet ook altijd alleen sporten, ik heb geen sportmaatje (alsof ik daar geschikt voor ben)
  5. Een alternatief (hardlopen) kon natuurlijk ook niet… want mijn heup doet dan misschien wel weer zeer (weet ik niet zeker totdat ik het weer probeer)

Dus wat deed ik wel? Vanachter het raam naar het opkomen van ons grondwaterpeil kijken en balen dat ik zulke enorm goede excuses heb. En wat ook heel vervelend was: niemand sprak mij tegen!

Wat doet humor en uitdaging?

Heb jij dit ook? Dat niemand tegen je zegt dat je je gedraagt als een watje? Of veel beter nog; dat iemand met een grote lach op zijn gezicht tegen mij zegt dat ik ook absoluut te oud ben om nog een actief leven op te pakken. Of; met een grote lach zeggen dat ik inderdaad ook veeeel te krakkemikkig in elkaar zit om met minder goed weer (en dat is 90% van de tijd) een sportieve activiteit te doen.

Die laatste 2 zouden mij wel kunnen doen beseffen dat ik me enorm aanstel en rotsmoezen verzin. Maar de mensen om ons heen doen of durven dat niet. Dus moeten we onszelf een beetje uitdagen.

Wat kan dus het beste tegen mezelf zeggen?

Ik kan tegen mezelf zeggen dat het fantastisch is dat ik niet ga sporten, dan is het ook logisch dat ik mijn coronakilo’s niet kwijtraak maar zelf nog een beetje verder opbouw en over een tijdje vanwege mijn gewicht echt niets meer kan doen. Dat begrijpt iedereen! Bovendien krijg ik dan vanzelf weer last van mijn ex-hernia en mijn rug waardoor ik ook een veel beter excuus heb dan ‘de weg is nat, dus ik skate niet’! En hoezo met iemand samen willen sporten??? Ik bent absoluut de beste teamsporter die er is (maar niet heus). Zo één die mensen achter zich aan laat rennen, die daarbij continu hun grenzen overgaan en dat vervolgens maar 1 keer leuk vinden en dus nooit weer meegaan. En ondertussen roep ik dan wel: “hup hup, loop of skate eens een beetje door!”

En voor je het weet is het self fulfilling prophecy en ben ik echt te oud en te krakkemikkig om bijvoorbeeld te skaten. Maar, voordeel… dan hoef ik geen excuses meer te verzinnen!!! 😊😊😊

Zoek structuur! Geen motivatie

Nu hoorde ik een tijdje terug dat het (opnieuw) oppakken van een sport (of gewoon meer beweging) niet een kwestie van motivatie is maar van gewoonte! Kijk, daar heb ik wat aan. Ik heb dus geen motivatie meer nodig om te gaan skaten, ik plan het gewoon in mijn agenda en ga naar buiten.

Dus: stoppen met “laatste moment ik heb geen zin gedachten” (ik heb ook heel vaak geen zin in vergaderingen en daar verschijn ik ook gewoon) en gewoon de agenda invullen.

Mijn doel: 1 keer per week skaten of hardlopen. De agenda zegt dat ik op vrijdag – of zaterdag ochtend (afhankelijk van afspraken) een lekkere skatetocht maak. Wie weet ga ik over een tijdje ook nog een keer extra joggen (of skaten) maar voorlopig is 1 keer voldoende aangezien een paar andere activiteiten zoals dansen en hondensport al wel in mijn agenda staan.

Waarom wil ik dit? Omdat ik conditie nodig heb. Omdat ik over 4 weken minder hijgend naast mijn hond wil hollen als we behendigheid doen en ik eens een heel parcours mee moet lopen. Maar vooral omdat ik in en na de zomer fris en fruitig aan een paar nieuwe project wil beginnen die ik best spannend vind om te doen.

Wat ga jij doen? En wat wil jij op bijvoorbeeld 8 december hebben bereikt?